რონდელის ბლოგი
რუსეთიდან მომდინარე საფრთხეები და საქართველოს უსაფრთხოების სისტემა
ავტორი: გიორგი ბილანიშვილი
შესავალი
ბოლო წლებში რუსეთის აგრესიულმა მოქმედებებმა ჯერ უკრაინასა და შემდგომ სირიაში ნათლად დაგვანახა, რომ ეს ქვეყანა საკმაოდ ეფექტიანად იყენებს საკუთარ სამხედრო-პოლიტიკურ შესაძლებლობებს. პარალელურად, საგრძნობლად გაიზარდა რუსეთის სპეცსამსახურების აქტიურობა, რომლებიც დასახული ამოცანების შესრულებას პრაქტიკულად მთელი მსოფლიოს მასშტაბით ცდილობენ. ამაზე ნათლად მეტყველებს თუნდაც აშშ-ში დაწყებული გამოძიება 2016 წლის საპრეზიდენტო არჩევნებში რუსეთის შესაძლო ჩარევის შესახებ. აშშ-ის საპრეზიდენტო არჩევნები არ ყოფილა ერთადერთი შემთხვევა - ამავე ტიპის საფრთხეზე იყო საუბარი ნიდერლანდებში, საფრანგეთსა თუ გერმანიაში მიმდინარე საპარლამენტო თუ საპრეზიდენტო არჩევნების დროს. ცალკე საკითხია რუსული პროპაგანდა, რომელშიც რუსულ სპეცსამსახურებთან და მედიასაშუალებებთან ერთად ჩართულია არაერთი სახელმწიფო ინსტიტუტი, რუსი თუ უცხოელი ექსპერტი. უნდა ითქვას ისიც, რომ რუსული პროპაგანდა საკმაოდ შედეგიანია, რადგან რუსეთი ტრადიციული ღირებულებების დამცველის იმიჯს იმკვიდრებს, რაც მისი პოპულარობის ზრდას უწყობს ხელს.
რუსეთის ყველა ზემოხსენებული მოქმედება ერთ მთავარ მიზანს - მსოფლიო ასპარეზზე გლობალური მოთამაშის რანგში დაბრუნებას - ემსახურება. ამ მიზნის მიღწევა სამეზობლოში საკუთარი ექსკლუზიური გავლენის აღდგენის გარეშე მოსკოვს არ წარმოუდგენია. სწორედ ეს უნდა მივიჩნიოთ რუსეთიდან მომდინარე საფრთხეების სათავედ საქართველოსთვის, როგორც სუვერენული სახელმწიფოსთვის, რომელსაც ევროპული და ევროატლანტიკურ ინტეგრაციის არჩევანი აქვს გაკეთებული.
მაშინ, როდესაც რუსეთი ლამის მთელი მსოფლიოს მასშტაბით ძალზე აქტიურად მოქმედებს საკუთარი გავლენის გასაძლიერებლად, ბუნებრივია, საქართველო უსაფრთხოდ ვერ იგრძნობს თავს. ასეთ ვითარებაში მნიშვნელოვანია სწორად შეფასდეს, თუ რა კონკრეტული საფრთხეები არსებობს რუსეთის მხრიდან და რამდენად ეფექტიანია საქართველოს უსაფრთხოების სისტემა ამ საფრთხეებთან გამკლავების თვალსაზრისით. ეს საკითხი განსაკუთრებით საყურადღებოა, თუ გავითვალისწინებთ, რომ საქართველოზე ბევრად უფრო ძლიერ და განვითარებულ ქვეყნებსაც კი უჭირთ რუსეთიდან მომდინარე საფრთხეებთან გამკლავება.
რუსეთიდან მომდინარე საფრთხეები
როგორც ზემოთ აღინიშნა, რუსეთის უმთავრეს მიზანს მსოფლიო ასპარეზზე გლობალური მოთამაშის რანგში დაბრუნება წარმოადგენს. ამ მიზნის მისაღწევად კი, საკუთარი სამეზობლო, რომელიც, რუსეთს საკუთარი სასიცოცხლო ინტერესების ზონად მიაჩნია, კვლავ უნდა მოექცეს მისი უპირობო გავლენის ქვეშ.
რუსეთის ასეთი მიდგომა არ არის დამოკიდებული იმაზე, თუ რა საგარეო და უსაფრთხოების პოლიტიკას ატარებენ მისი მეზობელი ქვეყნები. ამდენად, მოსკოვის მიმართ საქართველოს ხელისუფლების კონსტრუქციული პოლიტიკის პირობებშიც, რუსეთიდან მომდინარე საფრთხეები ძლიერია, რადგან საქართველოს ხელისუფლების მიერ გატარებული პოლიტიკის შედეგად, მაქსიმუმ შესაძლოა მხოლოდ რუსეთის მოქმედების ტაქტიკა შეიცვალოს, ხოლო რუსეთის სტრატეგიული მიზანი უცვლელი რჩება.
შესაბამისად, ყველა ქმედება, რომელსაც რუსეთი საქართველოსთან მიმართებით ახორციელებს, უპირველეს ყოვლისა, სწორედ მისი სტრატეგიული მიზნის მიღწევას უნდა ემსახურებოდეს.
რუსეთის ძირითადი ამოცანები
უფრო მეტი სიცხადისთვის უმჯობესია, რომ რუსეთის ქმედებები დავუკავშიროთ მის ძირითად ამოცანებს, რომელთა მიღწევას რუსეთი, საქართველოსთან დაკავშირებით, სხვადასხვა მიმართულებით ცდილობს. ამასთან ერთად, მნიშვნელოვანია დავაკონკრეტოთ, თუ რას ნიშნავს საქართველოსთან დაკავშირებით რუსეთის პოლიტიკის მიმართულებები.
თეორიულად, რუსეთის პოლიტიკა შეიძლება მოიცავდეს ხუთ ძირითად მიმართულებას, ესენია:
- ოკუპირებული ტერიტორიების მიმართულება;
- საგარეო პოლიტიკის მიმართულება;
- შიდა პოლიტიკის მიმართულება;
- ეკონომიკური მიმართულება;
- სამხედრო მიმართულება.
თითოეულ ამ მიმართულებაზე, როგორც ზემოთ უკვე აღინიშნა, რუსეთს კონკრეტული ამოცანები აქვს გადასაჭრელი. ამ ამოცანების ზუსტად იდენტიფიცირება საკმაოდ რთულია, თუმცა მათზე მეტ-ნაკლებად მართებული წარმოდგენის შექმნა მაინც შესაძლებელია, თუ გავაანალიზებთ ბოლო პერიოდის რუსეთ-საქართველოს ურთიერთობათა დინამიკას, უახლოეს ისტორიულ გამოცდილებასა და ჩვენს რეგიონში და მის მიღმა რუსეთის ბოლოდროინდელ ქმედებებს.
ზემოხსენებულიდან გამომდინარე, საქართველოსთან მიმართებით რუსეთის ამოცანები შეიძლება შემდეგნაირად ჩამოვაყალიბოთ:
- ოკუპირებული ტერიტორიების მიმართულება
რუსეთის ამოცანაა შეაგუოს საერთაშორისო საზოგადოება იმ აზრს, რომ აფხაზეთი და ცხინვალის რეგიონი აღარასოდეს დაუბრუნდება საქართველოს; თან - შექმნას ამ რეგიონების რუსეთის ფედერაციასთან მთლიანად შერწყმის ყველა პირობა, რაც გულისხმობს მათ ანექსიას.
- საგარეო პოლიტიკის მიმართულება
რუსეთის ამოცანაა დაარწმუნოს საერთაშორისო საზოგადოება, რომ თითქოს საქართველოს მოსახლეობა კი არ ემხრობა ევროპულ და ევროატლანტიკურ ინტეგრაციას, არამედ ეს არის ცალკეული პოლიტიკოსებისაგან საზოგადოებისთვის თავსმოხვეული პოლიტიკა. ამავე დროს რუსეთი უნდა შეეცადოს და ეტაპობრივად მიაღწიოს საქართველოს ხელისუფლებისაგან საგარეო პოლიტიკის განხორციელებისას მოსკოვის ინტერესების გათვალისწინებას.
- შიდა პოლიტიკის მიმართულება
რუსეთის ამოცანაა გააძლიეროს საქართველოში ანტიდასავლური განწყობები, რისთვისაც რუსული პროპაგანდა აქტიურად იყენებს საერთო რელიგიურ და კულტურულ ფასეულობებს. ამავე დროს, რუსეთმა უნდა მოახერხოს საქართველოში მმართველობის სისტემისა და სახელმწიფო ინსტიტუტების ეფექტიანი ფუნქციონირების მოშლა, ხელი შეუწყოს სხვადასხვა ტიპის პრობლემების გაღვივებას ქვეყნის შიგნით, რათა შეასუსტოს შიდაპოლიტიკური სტაბილურობა.
- ეკონომიკური მიმართულება
რუსეთის ამოცანაა მაქსიმალურად გაზარდოს რუსულ ბაზარზე საქართველოს დამოკიდებულება და გააძლიეროს საქართველოს ეკონომიკის საკვანძო სექტორებში (ტრანსპორტი, კომუნიკაციები, ენერგეტიკა) რუსული კომპანიების ჩართულობა. ამავე დროს, რუსეთმა უნდა მოახერხოს მისთვის სტრატეგიული მნიშვნელობის ე.წ. ჩრდილოეთ-სამხრეთის სატრანსპორტო დერეფნის პროექტში საქართველოს ჩართვა, რაც საქართველოს ოკუპირებული ტერიტორიების გავლით სატრანზიტო მოძრაობის აღდგენას მოიცავს.
- სამხედრო განზომილება
რუსეთის ამოცანაა შეიქმნას ძლიერი სამხედრო პლაცდარმი ოკუპირებულ ტერიტორიებსა და ჩვენი ქვეყნის მოსაზღვრე რეგიონებში, რაც მისთვის ფართო რეგიონული განზომილებით სამხედრო უპირატესობისა და საქართველოში ნატოს ქვეყნების ჯარების განლაგების ერთგვარი პრევენციაა. ამავე დროს, რუსეთი შეეცდება, რომ ჩვენს რეგიონში შექმნილი მყარი სამხედრო პოზიციები, ძალის გამოყენების მუქარით, საქართველოზე ზეწოლის მიზნით გამოიყენოს.
ზემოხსენებული ანალიზი, რა თქმა უნდა, სრულად ვერ წარმოაჩენს რუსეთიდან მომდინარე საფრთხეების ბევრად უფრო ფართო სპექტრს, მაგრამ მეტ-ნაკლებად სტრუქტურირებულ წარმოდგენას ქმნის საქართველოსთან დაკავშირებით რუსეთის პოლიტიკაზე, ამოცანებსა და ქმედებებზე. შესაბამისად, იგი ერთგვარ წარმოდგენას გვიქმნის, თუ რა რისკებს შეიცავს ყოველივე ეს საქართველოსთვის.
საქართველოს უსაფრთხოების სისტემა
ზოგადად, ქვეყნის უსაფრთხოება კომპლექსური ცნებაა და იგი უამრავ კომპონენტს მოიცავს. როდესაც საუბარია უსაფრთხოების სისტემაზე, საზოგადოება ამ სისტემის კომპონენტებად ზოგჯერ მხოლოდ სპეცსამსახურებს ან ე.წ. ძალოვან ბლოკს მიიჩნევს, თავდაცვის უწყებასთან ერთად. რეალობაში უსაფრთხოების სისტემა მრავალი სხვადასხვა კომპონენტისგან შედგება. იგივე ზემოთ ნახსენებ რუსეთიდან მომდინარე საფრთხეებს თუ ავიღებთ, მათ განეიტრალებაში სხვაზე ნაკლები როლი არ აქვთ ისეთი უწყებებს, როგორიცაა, მაგალითად, საქართველოს საგარეო საქმეთა და მდგრადი განვითარებისა და ეკონომიკის სამინისტროები.
უსაფრთხოების კუთხით არსებულ კონკრეტულ გამოწვევებთან გასამკლავებლად აუცილებელია სხვადასხვა უწყების კოორდინირებული საქმიანობა. ამასთან, მიზანშეწონილია, რომ სახელმწიფო არა მხოლოდ რეაგირების, არამედ პრევენციის რეჟიმში მოქმედებდეს მის წინაშე არსებულ საფრთხეებზე. ასეთი მოქმედება კი უნდა ეფუძნებოდეს ამ საფრთხეების სიღრმისეულ ანალიზს და უსაფრთხოების პოლიტიკის, როგორც მინიმუმ, მოკლე და საშუალოვადიან დაგეგმვას.
ყოველივე ზემოხსენებული შეუძლებელია სხვადასხვა უწყების მჭიდრო თანამშრომლობისა და კოორდინაციის გარეშე. შესაბამისად, უსაფრთხოების სისტემის ეფექტიან მუშაობაში საკვანძო როლი აქვს მაკოორდინირებელ უწყებას, რომელსაც მკაფიოდ ჩამოყალიბებული ფუნქციები აკისრია. ეს ფუნქციები, უპირველეს ყოვლისა, უნდა მოიცავდეს საქართველოს წინაშე არსებული საფრთხეების შეფასებას, უწყებათაშორის კოორდინაციას, როგორც საექსპერტო, ისე უწყებათა პირველი პირების დონეზე და უსაფრთხოების პოლიტიკის დაგეგმვას, რომელიც კონცეპტუალური დოკუმენტების შემუშავებას მოიცავს.
დასკვნა
რუსეთიდან მომდინარე საფრთხეებთან გამკლავება არა მხოლოდ საქართველოსთვის, არამედ ბევრად უფრო ძლიერი და განვითარებული სახელმწიფოებისთვისაა ძალზე პრობლემატური. უნდა ითქვას ისიც, რომ ეს პრობლემა მხოლოდ რუსეთით არ შემოიფარგლება, რადგან საქართველო რეგიონული არასტაბილურობით დაწყებული ტერორიზმით დასრულებული სხვადასხვა ტიპისა და პოტენციური ზიანის მქონე საფრთხეთა ფართო სპექტრის წინაშე დგას.
ფაქტია, რომ ბოლო დროს მიღებული გადაწყვეტილებების შედეგად, საქართველოში უსაფრთხოების პოლიტიკის მაკოორდინირებელი ორგანოს საჭიროება უგულებელყოფილია. საუბარია იმაზე, რომ უქმდება დღეს მოქმედი ორივე საკოორდინაციო ორგანო - პრეზიდენტთან არსებული ეროვნული უშიშროების საბჭო და პრემიერ-მინისტრთან არსებული სახელმწიფო უსაფრთხოებისა და კრიზისების მართვის საბჭო. ზოგადად, ამ გადაწყვეტილებების მიზანშეწონილობისა და ამ უწყებების ეფექტიანობის შეფასება ცალკე კვლევის თემაა. ამასთან, ჯერ კიდევ ბუნდოვანია, რა გადაწყვეტილება იქნება საბოლოოდ მიღებული საქართველოში უსაფრთხოების პოლიტიკის კოორდინაციასთან და უსაფრთხოების პოლიტიკის დაგეგმვასთან დაკავშირებით, კერძოდ კი, რომელ უწყებას დაეკისრება ეს ფუნქციები.
მხოლოდ ერთი რამის თქმა შეიძლება ცალსახად, რომ საქართველო საკმაოდ სერიოზული გამოწვევების წინაშე დგას. ამ გამოწვევებთან გამკლავებისთვის კი, როგორც უწყებათაშორისი კოორდინაცია, ისე უსაფრთხოების პოლიტიკის დაგეგმვა აუცილებელი პირობაა.
თემატური პოსტები
- უნგრეთის არალიბერალური ზეგავლენა საქართველოს ევროპულ ინტეგრაციაზე: შემაშფოთებელი ტენდენცია
- რუსეთ-საქართველოს შორის ოკუპირებული აფხაზეთის გავლით სარკინიგზო მიმოსვლის აღდგენის მოსალოდნელი პოლიტიკური შედეგები
- ევროკავშირის სანქციების მე-11 პაკეტი და საქართველო
- ოკუპირებული აფხაზეთი და ცხინვალის რეგიონი: ვაჭრობის „ლეგალიზაცია“ და რუსეთის სატრანზიტო დერეფნის პერსპექტივები
- იგებს თუ არა უკრაინა ომს და რა გათვლა შეიძლება ჰქონდეს რუსეთს?
- რუსეთის დიპლომატიური იერიში აფრიკაში
- რუსეთის საგარეო პოლიტიკის ახალი კონცეფცია და საქართველოს ოკუპირებული რეგიონები
- ქართველმა ხალხმა აჩვენა ძალა, თუმცა ევროკავშირს მართებს სიფხიზლე!
- სანქციების მეათე პაკეტი - რუსული აგრესიის ერთი წელი
- ჩინეთ-რუსეთის ურთიერთობის დინამიკა რუსეთ-უკრაინის ომის ფონზე
- რუსეთ-უკრაინის ომი და რუსეთის გრძელვადიანი სტრატეგიული ინტერესები
- ფრენების აღდგენა რუსეთთან – პოტენციური შედეგები საქართველოსთვის
- ჰიბრიდული ომი რუსული წესებით და უკრაინის რეზისტენტობა
- მოლდოვის გამოწვევები უკრაინაში ომის ფონზე
- როგორ გამოიყურება ამერიკა-ჩინეთის პაექრობა თბილისიდან
- ცვლის თუ არა ისრაელის ახალი მთავრობა ამ ქვეყნის პოლიტიკას რუსეთ-უკრაინის ომის მიმართ?
- რა სურს რუსეთს საქართველოსგან?
- გეოპოლიტიკა თურქულად და როგორია მასზე სწორი რეაქცია
- სანქციების მეცხრე პაკეტი - რუსული ესკალაციისა და სარაკეტო იერიშების საპასუხოდ
- საფრთხე, რომელიც რუსეთ-უკრაინის ომის შემდეგ შეიძლება დაემუქროს რუსეთის მეზობლებს
- რისთვის ემზადება ბელარუსი
- ბაიდენის დოქტრინა და მისი შესაძლო შედეგები საქართველოსთვის
- ბელარუსის და რუსეთის მიერ ოკუპირებულ აფხაზეთთან სავაჭრო-ეკონომიკური ურთიერთობების გაღრმავება: „აფხაზეთის დამოუკიდებლობის“ აღიარების წინაპირობა?
- „მიტაცებული ემოციები“ - რუსული პროპაგანდა
- სანქციების მერვე პაკეტი - პასუხი რუსულ ანექსიასა და უკანონო რეფერენდუმებზე
- რა ელის იტალიის საგარეო პოლიტიკას ჯორჯია მელონის გამარჯვების შემდეგ?
- სანქციების მეშვიდე პაკეტი და ემბარგო რუსულ ოქროზე
- კანდიდატის სტატუსის მომლოდინე საქართველო ევროპულ პერსპექტივას მიიღებს, რაზე გვაქვს სანერვიულო?
- ცხინვალის არშემდგარი რეფერენდუმი
- ომი და საქართველო
- „რურალური ორბანიზმი“ - პოლარიზაცია, როგორც უნგრეთის პოლიტიკური მომავლის განმსაზღვრელი ფაქტორი
- არალეგიტიმური საპრეზიდენტო არჩევნები ცხინვალის რეგიონში: რატომ წააგო ბიბილოვმა და რა იქნება ბიბილოვის შემდეგ?
- ომი უკრაინაში და გაერთიანებული სამეფოს ახალი როლი აღმოსავლეთ ევროპაში
- რას მოუტანს სამხრეთ კავკასიას ეუთოს მინსკის ჯგუფის გაუქმება?
- რატომ გააქტიურდა აფხაზური მხარე სოციალურ ქსელებში?
- რატომ არ მოსწონს პუტინს ნეიტრალური უკრაინა? (უკრაინის ნეიტრალური სტატუსი აქტუალური ხდება - რას ნიშნავს ეს პუტინისთვის?)
- ევროპის ენერგომომავალი - გამოწვევები და შესაძლებლობები
- მასობრივი უკონტროლო მიგრაცია და საქართველოს ხელისუფლების პოზიცია
- რა ცვლილებები მოხდა პუტინის რეჟიმის პროპაგანდის ნარატივებში უკრაინაში რუსეთის შეჭრიდან დღემდე
- უკრაინა ევროკავშირში პრაქტიკული ინტეგრაციის გზას მალე დაადგება, საქართველო?
- როგორია თურქეთის პოზიციები და ქმედებები რუსეთ-უკრაინის ომში
- ნატოს შესაძლო გაფართოება ჩრდილოეთ ევროპაში და მისი მნიშვნელობა საქართველოსა და უკრაინისთვის
- პეკინის ზამთრის პოლიტიკური ოლიმპიადა
- რა დგას პუტინის უკრაინაში გამბიტის უკან?
- 2021 აფხაზეთში: ენერგოკრიზისი, ახალი „მინისტრი“ და პოლიტიკური დაპირისპირება
- L'Europe pourra-t-elle éviter le “déjà vu” ? (საფრანგეთი, ევროკავშირის საბჭოს თავმჯდომარე და დაძაბულობა აღმოსავლეთ ევროპაში)
- აშშ-რუსეთის ურთიერთობები და უკრაინის საკითხი
- რამზან კადიროვის რეჟიმის ახალი სამიზნეები
- რა პერსპექტივები დასახა 15 დეკემბერს გამართულმა აღმოსავლეთ პარტნიორობის სამიტმა?
- რა გავლენას მოახდენს მერკელის პოლიტიკიდან წასვლა ევროკავშირის პოლიტიკაზე რუსეთისა და აღმოსავლეთის სამეზობლოს მიმართ?
- რა დგას საქართველოსა და უნგრეთის მთავრობების მზარდი თანამშრომლობის უკან
- „დობერმანი“ მინისტრად: ინალ არძინბას პერსპექტივები და გამოწვევები
- კრიზისი ბელარუსში: როგორ გავაძლიეროთ ჩვენი მედეგობა რუსეთის სტრატეგიის წინააღმდეგ მის ახლო სამეზობლოში
- მოლდოვას გაზის კრიზისი-რუსეთის კიდევ ერთი პოლიტიკური შანტაჟი
- ბელარუსი ერთი წლის შემდეგ: დასუსტებული რეჟიმი რუსული „დაცვის“ ქვეშ
- რუსეთის საპარლამენტო არჩევნები - რა შეიძლება ითქვას რეჟიმის სტაბილურობაზე
- ვაქცინაცია: „ყოფნა?... არ ყოფნა?...“
- შეუძლია თუ არა საქართველოს ჩინეთი რუსეთის დასაბალანსებლად გამოიყენოს?
- ბელარუსის გასვლა აღმოსავლეთ პარტნიორობიდან - რა იქნება შემდგომ?
- Pacta Sunt Servanda: ხელშეკრულებები უნდა შესრულდეს
- ასოცირებული ტრიო და მისი მომავალი
- აფხაზეთში ახალი „პოლიტიკური ელიტის“ ჩამოყალიბება - ვინ ჩაანაცვლებს ძველ „ელიტას“?
- ჟენევის სამიტის კიბერგანზომილება
- არქტიკის გამდნარი ყინული და მზარდი საფრთხეები
- ევროპა „საზიანო გარიგების“ შედეგების მოლოდინში
- რას უნდა ველოდოთ ნატოს სამიტისგან
- აფხაზეთისა და სამაჩაბლოს საკითხი ნატოსა და ევროკავშირში გაწევრიანების კონტექსტში
- რუსეთის მიმართ ევროკავშირის საგარეო პოლიტიკის გადაფასება
- აშშ, ლიბერალური საერთაშორისო წესრიგი, 2021 წლის გამოწვევები და საქართველო
- პოლიტიკური კრიზისი მოლდოვაში - ჩიხი გამოსავლის გარეშე
- რუსეთის ტესტი თუ ბულინგი?
- საქართველოს სატრანზიტო შესაძლებლობები, სიახლეები და გამოწვევები პანდემიის ფონზე
- ვაქცინის დიპლომატია - ახალი შესაძლებლობა გლობალური ავტორიტარული გავლენისთვის
- ევროკავშირის წევრობის შესახებ საქართველოს განაცხადი
- ტრანსატლანტიკური ურთიერთობების გამოღვიძება ბაიდენის ადმინისტრაციის პირობებში და ახალი პერსპექტივები საქართველოსთვის
- რუსული გაზის მონოპოლიის დასასრული ბალკანეთზე
- ვის გამოუტანა განაჩენი მოსამართლემ: ნავალნის, პუტინს თუ რუსეთს?!
- 2020 აფხაზეთში: „არჩევნები“, პანდემია და მეტი ინტეგრაცია რუსეთთან
- ვლ. პუტინის ყოველწლიური დიდი პრეს-კონფერენცია - საყურადღებო გარემოებები და გზავნილები
- COVID-19-ის პანდემიით გამოწვეული ეკონომიკური კრიზისი და საქართველოს ეროვნული ვალუტის არასტაბილურობის შემცირება
- რუსეთის ენერგოპოლიტიკა ცხინვალის რეგიონში
- ვინ მოიგო და ვინ წააგო ყარაბაღის ომით
- რა მოიპოვა რუსეთმა ყარაბაღში
- რა წააგო და რა არ წააგო სომხეთმა ყარაბაღში ცეცხლის შეწყვეტის შესახებ ხელმოწერილი დეკლარაციის შედეგად
- ყარაბაღის კონფლიქტის ესკალაცია: საფრთხეები და გამოწვევები საქართველოსთვის
- ბელარუსის საპროტესტო აქციები, ლუკაშენკო და რუსეთის ფედერაცია
- რამდენიმე მოსაზრება ტერმინის „პოსტსაბჭოთა სივრცე“ გამოყენების თაობაზე
- საქართველოს ევროპული გზა პანდემიური დეგლობალიზაციის პირობებში
- ხაბაროვსკის საპროტესტო გამოსვლები, როგორც რუსეთის ფედერაციის სტაბილურობის ერთგვარი ინდიკატორი
- ქართულ-ამერიკული პარტნიორობის პრაგმატიზმი და იდეალიზმი
- საქართველოს დამოუკიდებლობა და ჩვენი თაობის ისტორიული პასუხისმგებლობა
- პანდემიური პროპაგანდის ტრიო, როგორ იღებს მიზანში დასავლეთს ჩინეთი, რუსეთი და ირანი
- კორონავირუსით გამოწვეული სირთულეები თურქეთში და მისი ასახვა საქართველოზე
- From Russia with love, თუ რუსეთიდან… ეშმაკური გეგმით
- „არჩევნები“ აფხაზეთში: ახალი „პრეზიდენტის“ რევანში და გამოწვევები
- სამომხმარებლო კრიზისი ცხინვალის რეგიონში: ახალი საფიქრალი
- ჩვენი და 1921 წლის ქართველების საერთო ბრძოლის შესახებ
- ქართული თავდაცვა - პოლიტიკური პარადოქსი და უსისტემობის მოჯადოებული წრე
- რუსეთ-თურქეთის დაპირისპირება სირიაში
- რატომ უნდა გვაღელვებდეს ქართული „ტროლ-სკანდალი“? ვრცელი განმარტება
- პოლიტიკური კრიზისის ანატომია ოკუპირებულ აფხაზეთში
- რას ნიშნავს გენერალ ყასემ სოლეიმანის ლიკვიდაცია?
- რას მოუტანს საქართველოს რუსეთთან დიალოგის ახალი ფორმატი?
- „რუსული კულტურის ცენტრის“ შესახებ
- საით მიდის ეკონომიკური პოლიტიკა?
- რუსული პროპაგანდის მთავარი გზავნილები
- რა ვიცით რუსეთის ფედერაციისა და საქართველოს საგარეო საქმეთა მინისტრების შეხვედრის შესახებ?
- რა კავშირია ნატოსა და აფხაზეთის დაბრუნებას შორის?
- ანტისაოკუპაციო პოლიტიკის ახალი აქცენტები
- საქართველოს საკითხი არ განიხილება დიდი შვიდეულის სამიტზე - ვისი ბრალია?
- ვლადიმერ პუტინის ძირითადი გზავნილები Financial Times-თვის მიცემული ინტერვიუდან
- საქართველო და რუსეთის პოსტმოდერნისტული ფაშიზმი
- დუგინი მოგვევლინა საქართველოს გულშემატკივრად - რას უნდა ვუმადლოდეთ ამ ფაქტს?
- ევროპარლამენტის არჩევნების შედეგები - რას ნიშნავს საქართველოსთვის?
- როგორ შევაჩეროთ რუსეთი
- ნატოს, რუსეთის და პატ ბუჩანანის შესახებ
- რატომაა მნიშვნელოვანი 2019 წლის 31 მარტს თურქეთში ჩატარებული ადგილობრივი არჩევნები
- მუშაობს თუ არა სტრატეგიული პარტნიორობის პრინციპი უკრაინა-საქართველოს ურთიერთობებში?
- ცირკულარული შრომითი მიგრაციის ახალი შესაძლებლობა საქართველოსა და ევროკავშირს შორის
- დღევანდელი რუსეთის რელიგიური ომები
- საქართველოს ვაჭრობა ელექტროენერგიით: ბიტკოინის გავლენა
- ბოლტონის ვიზიტი მოსკოვში - რას უნდა ველოდოთ აშშ-რუსეთის ურთიერთობებში?!
- საქართველოს საგარეო ვაჭრობა: როგორ გავამყაროთ დადებითი ტენდენციები
- ყარაბაღის კონფლიქტის განახლების რისკი სომხეთში მომხდარი ხავერდოვანი რევოლუციის შემდეგ
- სირიის იდლიბის პროვინციაში შექმნილი სიტუაცია, მხარეთა ინტერესები და საფრთხეები
- ჰელსინკის სამიტი და მისი ძირითადი შედეგები
- რატომ არის აუცილებელი ვიცოდეთ რომელ რიცხვში დაიწყო 2008 წლის ომი
- საქართველოს ადგილი „დასავლეთთან დაახლოების ინდექსი 2018-ში“
- რატომ არ გაამართლა ჩვენი მოლოდინი შარლევუაში (კანადა) დიდი შვიდეულის სამიტის შედეგებმა?
- როგორ მოვიგოთ ცივი ომი 2.0
- ბენ ჰოჯესის მოდელი - საქართველოს ნატო-ში გაწევრიანების რეალური გზა
- რუსეთის „ელჩის“ როტაცია აფხაზეთში
- რატომ არ გაახსენდათ დიდი შვიდეულის საგარეო საქმეთა მინისტრებს საქართველო ტორონტოში 2018 წლის 23 აპრილის შეხვედრის დროს?
- ამერიკის სტრატეგია და საქართველო
- პუტინის წინასაარჩევნო ეკონომიკური დაპირებები: მითი და რეალობა
- ელექტროენერგიით ვაჭრობა: 2016 წლის წარმატებები, 2017 წლის რეალობა და შემდგომი პერსპეკქივები - Bitcoin-ის გავლენა (ნაწილი მეორე)
- დარჩეს ჟენევა ისე, როგორც არის
- ელექტროენერგიით ვაჭრობა: 2016 წლის წარმატებები, 2017 წლის რეალობა და შემდგომი პერსპექტივები - Bitcoin-ის გავლენა (ნაწილი პირველი)
- თურქეთის სამხედრო ოპერაცია აფრინში - ახალი ფაზა სირიის კონფლიქტში
- კრემლის საკადრო გადაწყვეტილებები და საქართველოს ოკუპირებული რეგიონები
- რუსული ოპოზიციის გეოპოლიტიკური ხედვა
- ევრაზიის ეკონომიკური კავშირი და რუსეთ-საქართველოს თავისუფალი ვაჭრობის შეთანხმების პრობლემები
- არის თუ არა საქართველოს ექსპორტის ზრდა მდგრადი?
- ცხინვალის რეგიონში უსაფრთხოების სფეროზე რუსეთის გავლენა იზრდება: მხარდაჭერა სრული ინტეგრაციის სანაცვლოდ
- რა ელით გალელებს?
- სამხედრო ხარჯების ზრდა და რუსეთთან ურთიერთობა: აზერბაიჯანი სომხეთზე უპირატესობის მოპოვებას ცდილობს
- ხელის შეშლა და ყურადღების გაფანტვა: დასავლეთთან ურთიერთობის რუსული მეთოდოლოგია
- ილ-76 ტიპის ტროას ცხენი, ანუ რატომ სურს რუსეთს ჩვენი ხანძრების ჩაქრობა?
- რუსი დიპლომატები საქართველოში - ვინ არიან ისინი, რამდენი არიან და რას საქმიანობენ?
- პუტინის ვიზიტი ოკუპირებულ აფხაზეთში: იყო კი ჩვენი რეაქცია საკმარისი?
- მისაღებია თუ არა საქართველოს ნეიტრალიტეტის გამოცხადება
- საქართველოს ევროპული პერსპექტივა ევროკავშირის შემდგომი ევოლუციის კონტექსტში
- როგორ შევაჩეროთ „მცოცავი ოკუპაცია“
- კრემლის პოლიტიკა საქართველოს ოკუპირებულ რეგიონებში ახალ ეტაპზე გადადის
- სირიის სამოქალაქო ომი რეგიონული უსაფრთხოების კონტექსტში
- რუსეთის იმპერიალიზმთან ბრძოლის მეორე რაუნდი, რომლის მოგება შესაძლებელია
- თურქეთის საშინაო და საგარეო პოლიტიკა რეგიონული უსაფრთხოების კონტექსტში
- პოსტსაბჭოთა ქვეყნები - ბრძოლა ძალაუფლების ლეგიტიმაციისთვის
- საპარლამენტო არჩევნები სომხეთში - მმართველი პარტიის ტრიუმფი
- საქართველოს დღევანდელი საგარეო პოლიტიკა - რამდენად ეფექტურად უმკლავდება იგი არსებულ გამოწვევებს?
- სამხედრო სიძლიერე - ის რაც სჭირდება ნატო-ს პარტნიორებისგან
- რამდენიმე მოსაზრება „გაზპრომთან“ დადებული ხელშეკრულების თაობაზე
- ახალი რუსული შეიარაღება კავკასიაში და მისი გავლენა საქართველოს ევროატლანტიკურ მისწრაფებებზე