რონდელის ბლოგი
ევრაზიის ეკონომიკური კავშირი და რუსეთ-საქართველოს თავისუფალი ვაჭრობის შეთანხმების პრობლემები
ავტორი: ვალერი ჩეჩელაშვილი, რონდელის ფონდის უფროსი მეცნიერ-თანამშრომელი
2014 წლის სექტემბრის შუა რიცხვებში რუსეთის ფედერაციამ განაცხადა თავისი განზრახვის შესახებ გაეუქმებინა თავისუფალი ვაჭრობის შეთანხმება საქართველოსთან, მის მიერ ევროკავშირთან ასოცირების ხელშეკრულების ხელმოწერის გამო, რომლის განუყოფელი ნაწილიცაა ღრმა და ყოვლისმომცველი თავისუფალი ვაჭრობის შესახებ შეთანხმება (იხ.: https://ria.ru/world/20140910/1023547655.htm). ამ განცხადებას არანაირი ქმედება არ მოჰყოლია. რაღაც მიზეზით, რუსეთის მთავრობამ ჩათვალა, რომ საქართველოსთან სავაჭრო თანამშრომლობის გართულებისათვის შესაფერისი დრო არ იყო, თუმცა ეს სულაც არ ნიშნავს, რომ სამომავლოდ მსგავსი არაფერი მოხდება.
სავსებით ვეთანხმებით მათ შეფასებებს, ვინც ფიქრობს, რომ რუსეთთან თავისუფალი ვაჭრობის რეჟიმის გაუქმება დიდი ტრაგედია არ არის მაშინ, როცა მსოფლიო სავაჭრო ორგანიზაციის წესები კვლავაც ძალაშია, თუმცა ფაქტი ფაქტად რჩება, რომ რუსეთს კანონებთან დაკავშირებული საკითხები დიდად არასდროს ანაღვლებდა. ამავე დროს, თქმაც არ სჭირდება, რომ რუსეთის მთავრობისათვის მსოფლიო სავაჭრო ორგანიზაციის მრავალმხრივი ჩარჩო ბევრად უფრო მნიშვნელოვანია, ვიდრე ორმხრივი თავისუფალი ვაჭრობის შესახებ შეთანხმება საქართველოსთან.
მიუხედავად ამისა, წარმოგიდგენთ რამდენიმე საკითხს, რომლებზეც ღირს დაფიქრება.
პირველი. თავისუფალი ვაჭრობის რეჟიმი ნიშნავს, რომ არ არის არანაირი საბაჟო გადასახადი საქონლისათვის, რომელიც წარმოშობილია ერთი ქვეყნის საბაჟო სივრცეში და რომლის დანიშნულების ადგილიც მეორე ქვეყნის საბაჟო სივრცეა. არ არსებობს არანაირი უთანხმოება ერთი ქვეყნის მიერ თავისუფალი ვაჭრობის რეჟიმის ქონის შესახებ სხვადასხვა ჯგუფებთან. არსებობს გარკვეული საკითხები საბაჟო რეგულაციებთან და ტექნიკურ საკითხებთან დაკავშირებით, რომელთა დარეგულირებაც მარტივია, თუ, რა თქმა უნდა, არსებობს ნება პოზიტიური შედეგის მიღწევისა. ევროკავშირ-საქართველოს ღრმა და ყოვლისმომცველი თავისუფალი ვაჭრობის შესახებ შეთანხმება არანაირ საფრთხეს არ უქმნის რუსეთის ფედერაციას. პირიქით, რუსი ინვესტორების მიერ საქართველოში იურიდიულ პირებად დარეგისტრირებულ კომპანიებს შეუძლიათ ისარგებლონ ღრმა და ყოვლისმომცველი თავისუფალი ვაჭრობის შეთანხმების მიერ მინიჭებული პრეფერენციებით ევროკავშირის ბაზარზე ისევე, როგორც ნებისმიერ ინვესტორს ნებისმიერი ქვეყნიდან შეუძლია იმავეს გაკეთება. ეს ასევე ეხება ჩინეთის მიმზიდველ ბაზარსაც, იქიდან გამომდინარე, რომ 2017 წლის 13 მაისს ხელი მოეწერა საქართველო-ჩინეთს შორის თავისუფალი ვაჭრობის შესახებ ორმხრივ შეთანხმებას, რომელიც, სავარაუდოდ, ძალაში შევა მომდევნო წლის დასაწყისში (იხილეთ: http://mfa.gov.ge/News/saqartvelosa-da-chinets-shoris-tavisufali-vachrobi.aspx?CatID=5). ყველა ეს ფაქტორი ხელს უწყობს საქართველოსთან ვაჭრობის მიმზიდველობას. შესაბამისად, საქართველოსთან თავისუფალი ვაჭრობის შეთანხმების გაუქმების შესახებ რუსეთის სავარაუდო გადაწყვეტილება წმინდა პოლიტიკური ხასიათისაა.
მეორე. განხილვებისას საერთოდ არ ფიგურირებს ევრაზიის საბაჟო კავშირი (რუსეთი, ბელარუსი, ყაზახეთი, ყირგიზეთი და სომხეთი). შეთანხმებას (ამიერიდან მოვიხსენიებთ, როგორც უბრალოდ „შეთანხმებას“) ევრაზიის ეკონომიკური კავშირის საბაჟო კოდექსის შესახებ (ამიერიდან მოვიხსენიებთ, როგორც უბრალოდ „კოდექსს“) ხელი მოეწერა 2017 წლის 11 აპრილს მოსკოვში (იხ.:https://docs.eaeunion.org/docs/ru-ru/01413569/itia_12042017). მას აქვს სამი დანართი, როგორც განუყოფელი ნაწილი, რომლებითაც უქმდება ათეულობით საერთაშორისო შეთანხმება და ოქმი, რომლებსაც ხელი მოეწერა კოდექსის ძალაში შესვლის მოლოდინში. წევრ ქვეყნებში მიმდინარე რატიფიკაციის პროცესის მიხედვით, კოდექსი დიდი ალბათობით ძალაში შევა მომავალი წლის დასაწყისში, როგორც გაცხადდა 2017 წლის 11 ოქტომბერს მოსკოვში ჩატარებული ევრაზიის უმაღლესი ეკონომიკური საბჭოს სხდომის დროს (იხილეთ:http://www.eurasiancommission.org/ru/nae/news/Pages/14_11_17.aspx). კოდექსი ძალიან სერიოზული დოკუმენტია, რომელიც შედგება 1,169 გვერდისა და ორი დანართისაგან, რომლებიც მთლიანად მოიცავენ საბაჟო საკითხების მთელ სფეროს და არეგულირებენ ხელმომწერი ქვეყნების საბაჟო საქმიანობის ყველა მიმართულებას. ის მოიცავს ევრაზიის ეკონომიკური კომისიაზე (ამიერიდან მოვიხსენიებთ, როგორც უბრალოდ „კომისიას“) მითითებებს, როგორც ინსტიტუტისა, რომელსაც დავალებული აქვს კოდექსის დებულებების აღსრულების მართვა. ევრაზიის ეკონომიკური კავშირის რეგულაციების მიხედვით, კომისია არის ზენაციონალური ინსტიტუტი, რომლის პასუხისმგებლობებიც მოიცავს საერთაშორისო თანამშრომლობის მრავალ სფეროს და რომელიც აღჭურვილია ინსტრუმენტების შთამბეჭდავი მრავალფეროვნებით. კომისიას პასუხისმგებლობის ბევრი სფერო აქვს, მათ შორის მაკროეკონომიკა, კონკურენცია, ენერგეტიკის პოლიტიკა და სხვა. სხვა საკითხებთან ერთად, კომისიის სამუშაო სფეროში შედის ასევე მესამე ქვეყნებთან სავაჭრო რეჟიმების დაწესება (იხ.:http://www.eurasiancommission.org/ru/Pages/about.aspx).
მესამე. თუ რუსეთი საბაჟო კავშირის წევრია, მის საგარეო ვაჭრობის რეჟიმს უნდა არეგულირებდეს შესაბამისი ზენაციონალური ინსტიტუტი, რომელიც, ამ შემთხვევაში, კომისიაა. ანალოგიურად, მაგალითად, გერმანიის საგარეო ვაჭრობის რეჟიმს არეგულირებს ევროკავშირის კომისია. გერმანიას არ შეუძლია დააწესოს ან გაწყვიტოს ღრმა და ყოვლისმომცველი ვაჭრობის შესახებ შეთანხმება საქართველოსთან - ეს ყველაფერი ევროკავშირის შესაბამის სტრუქტურებთანაა მოლაპარაკებული. შესაბამისად, რუსეთთან, ბელარუსთან, ყაზახეთთან, ყირგიზეთთან და სომხეთთან სავაჭრო რეჟიმების შესახებ საქართველომ მოლაპარაკებები უნდა აწარმოოს კომისიასთან, კერძოდ კი, ბატონ ტიგრან სარქისიანთან, რომელიც საბჭოს თავმჯდომარეა, ან ბატონ მუკაი კადირყულოვთან, რომელიც საბჭოს წევრია (მინისტრი) საბაჟო თანამშრომლობის საკითხებში (იხ.:http://www.eurasiancommission.org/ru/act/chairman/Pages/default.aspx). ეს უკვე აღარ არის ორმხრივი ურთიერთობების სფერო. თუკი მოგვიწვევენ ცალკე მოლაპარაკებების საწარმოებლად, ეს ნიშნავს, რომ რეალურად საბაჟო კავშირი არ არსებობს. რადგან, თეორიულად, ასეთი მიდგომის შესაძლებლობის გათვალისწინებით, სხვადასხვა ქვეყანას შეუძლია დაამყაროს სხვადასხვა სავაჭრო რეჟიმი საქართველოსთან, საკუთარი ინტერესების მიხედვით. მაგალითად, სომხეთი, გასაგები მიზეზების გამო, უფრო დაინტერესებულია საქართველოსთან ვაჭრობის განვითარებით, ვიდრეზოგ სხვა პარტნიორთან საბაჟო კავშირში.
მეოთხე. ფაქტია, რომ საქართველოს საგარეო ვაჭრობისათვის წარმატებაც და გამოწვევაც რუსულ ბაზარზე ექსპორტის შთამბეჭდავი ზრდაა. რუსული ინსტიტუტები სუსტია, ექვემდებარება პოლიტიკურ ზეწოლას და, შესაბამისად, პირდაპირ ატარებს პოლიტიკურად დამუხტულ გადაწყვეტილებებს. ეს ნათლად გამოვლინდა 2006 წლის მარტის რუსული ემბარგოს დროს, მიუხედავად იმისა, რომ არსებობდა თავისუფალი ვაჭრობის შესახებ შეთანხმება, რომელიც რატიფიცირებული იყო როგორც რუსეთის დუმის, ისე საქართველოს პარლამენტის მიერ. აღნიშნული შეთანხმება მოიცავდა დავების გადაწყვეტის მექანიზმებსაც საერთაშორისო პრაქტიკის შესაბამისად (იხ.:http://base.spinform.ru/show_doc.fwx?rgn=23995). მიუხედავად ამისა, რუსეთის ხელისუფლებამ, ყოველგვარი ყოყმანის გარეშე, ცალმხრივად გამოიყენა პოლიტიკურად მოტივირებული გადაწყვეტილება ემბარგოს შესახებ. საქართველო არ არის ერთადერთი მაგალითი რუსეთის ამგვარი საქციელისა. პოლიტიკური ხელშეკრულებებისა და ეკონომიკური შეთანხმებების დარღვევა რუსული სტრუქტურების ჩვეულებრივი დამოკიდებულებაა ხელმოწერილი და რატიფიცირებული საერთაშორისო დოკუმენტების მიმართ. ამ მხრივ, რუსეთის ფედერაციის ნებისმიერ მეზობელს, ბელარუსიდან დაწყებული და იაპონიით დამთავრებული, შეუძლია გაიხსენოს მაგალითები თავისი საკუთარი გამოცდილებიდან.
მეხუთე. ლეგალური არგუმენტები რუსი ჩინოვნიკებისათვის ბევრს არაფერს ნიშნავს. თუ რუსეთს სურს ვინმეს დასჯა და აქვს ამის საშუალება, ის ამას გააკეთებს. ამჟამად რუსეთის მიდგომა საქართველოსთან ვაჭრობისადმი უფრო ფრთხილი და სამართლებრივად კორექტულია. ეს მისასალმებელი პროგრესია, თუმცა ჩვენი საკუთარი ისტორიული გამოცდილება სათუოს ხდის ამ მიდგომის მდგრადობას.
დასკვნები. რუსეთთან სავაჭრო საკითხებზე კამათს აზრი არ აქვს. ჩვენ დავხარჯავთ რესურსებს და საპასუხოდ ვერ მივიღებთ ვერანაირ გარანტიას. ჩვენ მათ უნდა მივცეთ საშუალება მიიღონ გადაწყვეტილაბა და იმოქმედონ შესაბამისად. რუსეთთან უფრო პრეფერენციული ვაჭრობა ნიშნავს უფრო მეტ ექსპორტს, რაც კარგია. რუსეთთან უფრო ნაკლები ვაჭრობა ნიშნავს ნაკლებ დამოკიდებულებას არამდგრად ბაზარზე, რაც კიდევ უფრო უკეთესია. რუსეთის მთავრობას გააზრებული უნდა ჰქონდეს, რომ საქართველოსთან ვაჭრობის შესაძლო შეფერხება:
- შეასუსტებს ქართველი მეწარმეებისა და ექსპორტიორების ილუზიებს;
- გაზრდის ქართული ექსპორტის კონკურენტუნარიანობას; ჩვენი ღვინის ექსპორტიორებს მოუწევთ ისწავლონ ფრანგ, ესპანელ და იტალიელ მეღვინეებთან კონკურენცია, არა მხოლოდ რუსულ ბაზარზე, არამედ სხვაგანაც. ეს გაზრდის ჩვენი ექსპორტიორების შესაძლებლობას ჩაერთონ კონკურენციაში ევროკავშირის ბაზარზე;
- კიდევ ერთხელ დაამტკიცებს, რომ რუსული ბაზარი მიმზიდველი, თუმცა რისკიანია;
- შეასუსტებს ქართველი ექსპორტიორების დამოკიდებულებას ბაზარზე, რომელიც მიმზიდველია, თუმცა არამდგრადი;
- ხელს შეუწყობს ქართველი ექსპორტიორებისათვის ბაზრების დივერსიფიკაციას, ევროკავშირთან ღრმა და ყოვლისმომცველი თავისუფალი ვაჭრობის შესახებ შეთანხმების, ჩინეთთან და ევროპის თავისუფალი ვაჭრობის ასოციაციასთან უკვე არსებული და აშშ-სთან მომავალი თავისუფალი ვაჭრობის შესახებ შეთანხმებების გათვალისწინებით;
- შეამცირებს რუსეთის შესაძლებლობას გავლენა მოახდინოს საქართველოზე (რაც უფრო ადრე, მით უკეთესი);
- საქართველოს დაუმკვიდრებს უკეთეს ადგილს შრომის საერთაშორისო დანაწილების სისტემაში.
თემატური პოსტები
- უნგრეთის არალიბერალური ზეგავლენა საქართველოს ევროპულ ინტეგრაციაზე: შემაშფოთებელი ტენდენცია
- რუსეთ-საქართველოს შორის ოკუპირებული აფხაზეთის გავლით სარკინიგზო მიმოსვლის აღდგენის მოსალოდნელი პოლიტიკური შედეგები
- ევროკავშირის სანქციების მე-11 პაკეტი და საქართველო
- ოკუპირებული აფხაზეთი და ცხინვალის რეგიონი: ვაჭრობის „ლეგალიზაცია“ და რუსეთის სატრანზიტო დერეფნის პერსპექტივები
- იგებს თუ არა უკრაინა ომს და რა გათვლა შეიძლება ჰქონდეს რუსეთს?
- რუსეთის დიპლომატიური იერიში აფრიკაში
- რუსეთის საგარეო პოლიტიკის ახალი კონცეფცია და საქართველოს ოკუპირებული რეგიონები
- ქართველმა ხალხმა აჩვენა ძალა, თუმცა ევროკავშირს მართებს სიფხიზლე!
- სანქციების მეათე პაკეტი - რუსული აგრესიის ერთი წელი
- ჩინეთ-რუსეთის ურთიერთობის დინამიკა რუსეთ-უკრაინის ომის ფონზე
- რუსეთ-უკრაინის ომი და რუსეთის გრძელვადიანი სტრატეგიული ინტერესები
- ფრენების აღდგენა რუსეთთან – პოტენციური შედეგები საქართველოსთვის
- ჰიბრიდული ომი რუსული წესებით და უკრაინის რეზისტენტობა
- მოლდოვის გამოწვევები უკრაინაში ომის ფონზე
- როგორ გამოიყურება ამერიკა-ჩინეთის პაექრობა თბილისიდან
- ცვლის თუ არა ისრაელის ახალი მთავრობა ამ ქვეყნის პოლიტიკას რუსეთ-უკრაინის ომის მიმართ?
- რა სურს რუსეთს საქართველოსგან?
- გეოპოლიტიკა თურქულად და როგორია მასზე სწორი რეაქცია
- სანქციების მეცხრე პაკეტი - რუსული ესკალაციისა და სარაკეტო იერიშების საპასუხოდ
- საფრთხე, რომელიც რუსეთ-უკრაინის ომის შემდეგ შეიძლება დაემუქროს რუსეთის მეზობლებს
- რისთვის ემზადება ბელარუსი
- ბაიდენის დოქტრინა და მისი შესაძლო შედეგები საქართველოსთვის
- ბელარუსის და რუსეთის მიერ ოკუპირებულ აფხაზეთთან სავაჭრო-ეკონომიკური ურთიერთობების გაღრმავება: „აფხაზეთის დამოუკიდებლობის“ აღიარების წინაპირობა?
- „მიტაცებული ემოციები“ - რუსული პროპაგანდა
- სანქციების მერვე პაკეტი - პასუხი რუსულ ანექსიასა და უკანონო რეფერენდუმებზე
- რა ელის იტალიის საგარეო პოლიტიკას ჯორჯია მელონის გამარჯვების შემდეგ?
- სანქციების მეშვიდე პაკეტი და ემბარგო რუსულ ოქროზე
- კანდიდატის სტატუსის მომლოდინე საქართველო ევროპულ პერსპექტივას მიიღებს, რაზე გვაქვს სანერვიულო?
- ცხინვალის არშემდგარი რეფერენდუმი
- ომი და საქართველო
- „რურალური ორბანიზმი“ - პოლარიზაცია, როგორც უნგრეთის პოლიტიკური მომავლის განმსაზღვრელი ფაქტორი
- არალეგიტიმური საპრეზიდენტო არჩევნები ცხინვალის რეგიონში: რატომ წააგო ბიბილოვმა და რა იქნება ბიბილოვის შემდეგ?
- ომი უკრაინაში და გაერთიანებული სამეფოს ახალი როლი აღმოსავლეთ ევროპაში
- რას მოუტანს სამხრეთ კავკასიას ეუთოს მინსკის ჯგუფის გაუქმება?
- რატომ გააქტიურდა აფხაზური მხარე სოციალურ ქსელებში?
- რატომ არ მოსწონს პუტინს ნეიტრალური უკრაინა? (უკრაინის ნეიტრალური სტატუსი აქტუალური ხდება - რას ნიშნავს ეს პუტინისთვის?)
- ევროპის ენერგომომავალი - გამოწვევები და შესაძლებლობები
- მასობრივი უკონტროლო მიგრაცია და საქართველოს ხელისუფლების პოზიცია
- რა ცვლილებები მოხდა პუტინის რეჟიმის პროპაგანდის ნარატივებში უკრაინაში რუსეთის შეჭრიდან დღემდე
- უკრაინა ევროკავშირში პრაქტიკული ინტეგრაციის გზას მალე დაადგება, საქართველო?
- როგორია თურქეთის პოზიციები და ქმედებები რუსეთ-უკრაინის ომში
- ნატოს შესაძლო გაფართოება ჩრდილოეთ ევროპაში და მისი მნიშვნელობა საქართველოსა და უკრაინისთვის
- პეკინის ზამთრის პოლიტიკური ოლიმპიადა
- რა დგას პუტინის უკრაინაში გამბიტის უკან?
- 2021 აფხაზეთში: ენერგოკრიზისი, ახალი „მინისტრი“ და პოლიტიკური დაპირისპირება
- L'Europe pourra-t-elle éviter le “déjà vu” ? (საფრანგეთი, ევროკავშირის საბჭოს თავმჯდომარე და დაძაბულობა აღმოსავლეთ ევროპაში)
- აშშ-რუსეთის ურთიერთობები და უკრაინის საკითხი
- რამზან კადიროვის რეჟიმის ახალი სამიზნეები
- რა პერსპექტივები დასახა 15 დეკემბერს გამართულმა აღმოსავლეთ პარტნიორობის სამიტმა?
- რა გავლენას მოახდენს მერკელის პოლიტიკიდან წასვლა ევროკავშირის პოლიტიკაზე რუსეთისა და აღმოსავლეთის სამეზობლოს მიმართ?
- რა დგას საქართველოსა და უნგრეთის მთავრობების მზარდი თანამშრომლობის უკან
- „დობერმანი“ მინისტრად: ინალ არძინბას პერსპექტივები და გამოწვევები
- კრიზისი ბელარუსში: როგორ გავაძლიეროთ ჩვენი მედეგობა რუსეთის სტრატეგიის წინააღმდეგ მის ახლო სამეზობლოში
- მოლდოვას გაზის კრიზისი-რუსეთის კიდევ ერთი პოლიტიკური შანტაჟი
- ბელარუსი ერთი წლის შემდეგ: დასუსტებული რეჟიმი რუსული „დაცვის“ ქვეშ
- რუსეთის საპარლამენტო არჩევნები - რა შეიძლება ითქვას რეჟიმის სტაბილურობაზე
- ვაქცინაცია: „ყოფნა?... არ ყოფნა?...“
- შეუძლია თუ არა საქართველოს ჩინეთი რუსეთის დასაბალანსებლად გამოიყენოს?
- ბელარუსის გასვლა აღმოსავლეთ პარტნიორობიდან - რა იქნება შემდგომ?
- Pacta Sunt Servanda: ხელშეკრულებები უნდა შესრულდეს
- ასოცირებული ტრიო და მისი მომავალი
- აფხაზეთში ახალი „პოლიტიკური ელიტის“ ჩამოყალიბება - ვინ ჩაანაცვლებს ძველ „ელიტას“?
- ჟენევის სამიტის კიბერგანზომილება
- არქტიკის გამდნარი ყინული და მზარდი საფრთხეები
- ევროპა „საზიანო გარიგების“ შედეგების მოლოდინში
- რას უნდა ველოდოთ ნატოს სამიტისგან
- აფხაზეთისა და სამაჩაბლოს საკითხი ნატოსა და ევროკავშირში გაწევრიანების კონტექსტში
- რუსეთის მიმართ ევროკავშირის საგარეო პოლიტიკის გადაფასება
- აშშ, ლიბერალური საერთაშორისო წესრიგი, 2021 წლის გამოწვევები და საქართველო
- პოლიტიკური კრიზისი მოლდოვაში - ჩიხი გამოსავლის გარეშე
- რუსეთის ტესტი თუ ბულინგი?
- საქართველოს სატრანზიტო შესაძლებლობები, სიახლეები და გამოწვევები პანდემიის ფონზე
- ვაქცინის დიპლომატია - ახალი შესაძლებლობა გლობალური ავტორიტარული გავლენისთვის
- ევროკავშირის წევრობის შესახებ საქართველოს განაცხადი
- ტრანსატლანტიკური ურთიერთობების გამოღვიძება ბაიდენის ადმინისტრაციის პირობებში და ახალი პერსპექტივები საქართველოსთვის
- რუსული გაზის მონოპოლიის დასასრული ბალკანეთზე
- ვის გამოუტანა განაჩენი მოსამართლემ: ნავალნის, პუტინს თუ რუსეთს?!
- 2020 აფხაზეთში: „არჩევნები“, პანდემია და მეტი ინტეგრაცია რუსეთთან
- ვლ. პუტინის ყოველწლიური დიდი პრეს-კონფერენცია - საყურადღებო გარემოებები და გზავნილები
- COVID-19-ის პანდემიით გამოწვეული ეკონომიკური კრიზისი და საქართველოს ეროვნული ვალუტის არასტაბილურობის შემცირება
- რუსეთის ენერგოპოლიტიკა ცხინვალის რეგიონში
- ვინ მოიგო და ვინ წააგო ყარაბაღის ომით
- რა მოიპოვა რუსეთმა ყარაბაღში
- რა წააგო და რა არ წააგო სომხეთმა ყარაბაღში ცეცხლის შეწყვეტის შესახებ ხელმოწერილი დეკლარაციის შედეგად
- ყარაბაღის კონფლიქტის ესკალაცია: საფრთხეები და გამოწვევები საქართველოსთვის
- ბელარუსის საპროტესტო აქციები, ლუკაშენკო და რუსეთის ფედერაცია
- რამდენიმე მოსაზრება ტერმინის „პოსტსაბჭოთა სივრცე“ გამოყენების თაობაზე
- საქართველოს ევროპული გზა პანდემიური დეგლობალიზაციის პირობებში
- ხაბაროვსკის საპროტესტო გამოსვლები, როგორც რუსეთის ფედერაციის სტაბილურობის ერთგვარი ინდიკატორი
- ქართულ-ამერიკული პარტნიორობის პრაგმატიზმი და იდეალიზმი
- საქართველოს დამოუკიდებლობა და ჩვენი თაობის ისტორიული პასუხისმგებლობა
- პანდემიური პროპაგანდის ტრიო, როგორ იღებს მიზანში დასავლეთს ჩინეთი, რუსეთი და ირანი
- კორონავირუსით გამოწვეული სირთულეები თურქეთში და მისი ასახვა საქართველოზე
- From Russia with love, თუ რუსეთიდან… ეშმაკური გეგმით
- „არჩევნები“ აფხაზეთში: ახალი „პრეზიდენტის“ რევანში და გამოწვევები
- სამომხმარებლო კრიზისი ცხინვალის რეგიონში: ახალი საფიქრალი
- ჩვენი და 1921 წლის ქართველების საერთო ბრძოლის შესახებ
- ქართული თავდაცვა - პოლიტიკური პარადოქსი და უსისტემობის მოჯადოებული წრე
- რუსეთ-თურქეთის დაპირისპირება სირიაში
- რატომ უნდა გვაღელვებდეს ქართული „ტროლ-სკანდალი“? ვრცელი განმარტება
- პოლიტიკური კრიზისის ანატომია ოკუპირებულ აფხაზეთში
- რას ნიშნავს გენერალ ყასემ სოლეიმანის ლიკვიდაცია?
- რას მოუტანს საქართველოს რუსეთთან დიალოგის ახალი ფორმატი?
- „რუსული კულტურის ცენტრის“ შესახებ
- საით მიდის ეკონომიკური პოლიტიკა?
- რუსული პროპაგანდის მთავარი გზავნილები
- რა ვიცით რუსეთის ფედერაციისა და საქართველოს საგარეო საქმეთა მინისტრების შეხვედრის შესახებ?
- რა კავშირია ნატოსა და აფხაზეთის დაბრუნებას შორის?
- ანტისაოკუპაციო პოლიტიკის ახალი აქცენტები
- საქართველოს საკითხი არ განიხილება დიდი შვიდეულის სამიტზე - ვისი ბრალია?
- ვლადიმერ პუტინის ძირითადი გზავნილები Financial Times-თვის მიცემული ინტერვიუდან
- საქართველო და რუსეთის პოსტმოდერნისტული ფაშიზმი
- დუგინი მოგვევლინა საქართველოს გულშემატკივრად - რას უნდა ვუმადლოდეთ ამ ფაქტს?
- ევროპარლამენტის არჩევნების შედეგები - რას ნიშნავს საქართველოსთვის?
- როგორ შევაჩეროთ რუსეთი
- ნატოს, რუსეთის და პატ ბუჩანანის შესახებ
- რატომაა მნიშვნელოვანი 2019 წლის 31 მარტს თურქეთში ჩატარებული ადგილობრივი არჩევნები
- მუშაობს თუ არა სტრატეგიული პარტნიორობის პრინციპი უკრაინა-საქართველოს ურთიერთობებში?
- ცირკულარული შრომითი მიგრაციის ახალი შესაძლებლობა საქართველოსა და ევროკავშირს შორის
- დღევანდელი რუსეთის რელიგიური ომები
- რატომ ვერ აღიქვამს დადებითად საქართველოს მოსახლეობა ეკონომიკურ ზრდას
- საქართველოს ვაჭრობა ელექტროენერგიით: ბიტკოინის გავლენა
- ბოლტონის ვიზიტი მოსკოვში - რას უნდა ველოდოთ აშშ-რუსეთის ურთიერთობებში?!
- საქართველოს საგარეო ვაჭრობა: როგორ გავამყაროთ დადებითი ტენდენციები
- ყარაბაღის კონფლიქტის განახლების რისკი სომხეთში მომხდარი ხავერდოვანი რევოლუციის შემდეგ
- სირიის იდლიბის პროვინციაში შექმნილი სიტუაცია, მხარეთა ინტერესები და საფრთხეები
- ჰელსინკის სამიტი და მისი ძირითადი შედეგები
- რატომ არის აუცილებელი ვიცოდეთ რომელ რიცხვში დაიწყო 2008 წლის ომი
- საქართველოს ეკონომიკა „ტურისტულ ხაფანგში“
- საქართველოს ადგილი „დასავლეთთან დაახლოების ინდექსი 2018-ში“
- რატომ არ გაამართლა ჩვენი მოლოდინი შარლევუაში (კანადა) დიდი შვიდეულის სამიტის შედეგებმა?
- როგორ მოვიგოთ ცივი ომი 2.0
- ბენ ჰოჯესის მოდელი - საქართველოს ნატო-ში გაწევრიანების რეალური გზა
- რუსეთის „ელჩის“ როტაცია აფხაზეთში
- რატომ არ გაახსენდათ დიდი შვიდეულის საგარეო საქმეთა მინისტრებს საქართველო ტორონტოში 2018 წლის 23 აპრილის შეხვედრის დროს?
- ამერიკის სტრატეგია და საქართველო
- პუტინის წინასაარჩევნო ეკონომიკური დაპირებები: მითი და რეალობა
- ელექტროენერგიით ვაჭრობა: 2016 წლის წარმატებები, 2017 წლის რეალობა და შემდგომი პერსპეკქივები - Bitcoin-ის გავლენა (ნაწილი მეორე)
- დარჩეს ჟენევა ისე, როგორც არის
- ელექტროენერგიით ვაჭრობა: 2016 წლის წარმატებები, 2017 წლის რეალობა და შემდგომი პერსპექტივები - Bitcoin-ის გავლენა (ნაწილი პირველი)
- თურქეთის სამხედრო ოპერაცია აფრინში - ახალი ფაზა სირიის კონფლიქტში
- კრემლის საკადრო გადაწყვეტილებები და საქართველოს ოკუპირებული რეგიონები
- რუსული ოპოზიციის გეოპოლიტიკური ხედვა
- რუსეთიდან მომდინარე საფრთხეები და საქართველოს უსაფრთხოების სისტემა
- არის თუ არა საქართველოს ექსპორტის ზრდა მდგრადი?
- ცხინვალის რეგიონში უსაფრთხოების სფეროზე რუსეთის გავლენა იზრდება: მხარდაჭერა სრული ინტეგრაციის სანაცვლოდ
- რა ელით გალელებს?
- სამხედრო ხარჯების ზრდა და რუსეთთან ურთიერთობა: აზერბაიჯანი სომხეთზე უპირატესობის მოპოვებას ცდილობს
- ხელის შეშლა და ყურადღების გაფანტვა: დასავლეთთან ურთიერთობის რუსული მეთოდოლოგია
- ილ-76 ტიპის ტროას ცხენი, ანუ რატომ სურს რუსეთს ჩვენი ხანძრების ჩაქრობა?
- რუსი დიპლომატები საქართველოში - ვინ არიან ისინი, რამდენი არიან და რას საქმიანობენ?
- პუტინის ვიზიტი ოკუპირებულ აფხაზეთში: იყო კი ჩვენი რეაქცია საკმარისი?
- მისაღებია თუ არა საქართველოს ნეიტრალიტეტის გამოცხადება
- საქართველოს ევროპული პერსპექტივა ევროკავშირის შემდგომი ევოლუციის კონტექსტში
- როგორ შევაჩეროთ „მცოცავი ოკუპაცია“
- კრემლის პოლიტიკა საქართველოს ოკუპირებულ რეგიონებში ახალ ეტაპზე გადადის
- სირიის სამოქალაქო ომი რეგიონული უსაფრთხოების კონტექსტში
- რუსეთის იმპერიალიზმთან ბრძოლის მეორე რაუნდი, რომლის მოგება შესაძლებელია
- თურქეთის საშინაო და საგარეო პოლიტიკა რეგიონული უსაფრთხოების კონტექსტში
- პოსტსაბჭოთა ქვეყნები - ბრძოლა ძალაუფლების ლეგიტიმაციისთვის
- საპარლამენტო არჩევნები სომხეთში - მმართველი პარტიის ტრიუმფი
- საქართველოს დღევანდელი საგარეო პოლიტიკა - რამდენად ეფექტურად უმკლავდება იგი არსებულ გამოწვევებს?
- სამხედრო სიძლიერე - ის რაც სჭირდება ნატო-ს პარტნიორებისგან
- რამდენიმე მოსაზრება „გაზპრომთან“ დადებული ხელშეკრულების თაობაზე
- ახალი რუსული შეიარაღება კავკასიაში და მისი გავლენა საქართველოს ევროატლანტიკურ მისწრაფებებზე